Het geheim van goede brieven schrijven

Wat is het geheim van een goede brieven schrijven? Hoe schrijf je brieven? Waarom leest niemand ze? En wat kan de tekstschrijver voor jou betekenen?

Schrijven is een vak. Maar schrijven is vooral een kunst.

Wat is het verschil? Als je het zó goed beheerst, dat je ook mensen buiten je vak inspireert. Dan wordt het een kunst. Dan ontstijg je de regels. Dan ben je vrij om zelf je regels te bepalen.

“Schrijven is blijven zitten tot het er staat.”

Zei Kees van Kooten ooit. Iemand die het schrijven tot kunst heeft verheven.

Allemaal heel interessant, zegt u. Maar soms is het toch gewoon keihard werken, meters maken?

Zeker. Dat is de ambacht.

Tot de verbeelding spreken.

Dat is de kunst van het schrijven — dus ook brieven.

Je plant een zaadje in het hoofd van de lezer. En die gaat er zelf mee aan de haal.

Het idee leeft door in de ander. Het gaat léven. Zo wordt een idee vermenigvuldigd. Zo zit het menselijk brein in elkaar.

Hoe krijg je de lezer méé?

Als je dat doorhebt, kun je schrijven.

Een oude communicatiewet zegt: je kunt het de mensen allemaal wel vertellen, maar dan ben je er nog (lang) niet.

Het ene oor in, het andere weer uit. Hoe vaak gebeurt dat op een dag?

De lezer denkt alleen aan zichzelf

De lezer heeft geen zin om te lezen. Die heeft wel wat beters te doen.

Wat moet ik daarmee? Wat heb ik eraan? Hoezo moet je mij daarmee lastigvallen?

Maar intussen heeft de lezer zijn eigen zorgen. Je spreekt de lezer aan. Niet door de pijn te laten voelen. Maar door ‘m uit te nodigen, door de lezer de hand te reiken. En pas al-ie uit zichzelf geeft, neem je ‘m mee. Je verhaal in.

Dan heb jij de leiding. Maar verspeel ‘m niet. Zo’n kans krijg je niet vaak.

Wat heeft dat allemaal met brieven te maken? Alles.

typemachine typewriter old vintage foto (c) tom beek

We ontvangen steeds minder brieven. En áls we ze krijgen, hebben we geen zin of geen tijd om te lezen.

Van de verzekering. Van een gemeente. Van de energieleverancier.

Brieven zijn meestal ontoegankelijk, ingewikkeld, langdradig. juridisch, administratief. Saai…

Maar het kan ook anders.

Dat weet ik dan weer.

Voor banken, overheid en semi-overheden nam ik honderden brieven onder de loep.

Die herschreef ik. Ik scheidde hoofd- en bijzaken. Ik bedacht een beter structuur. Samen met opdrachtgevers vonden we de juiste toon.

De brieven werden vriendelijker, aantrekkelijker, korter. Gericht op de lezer. In een sfeer van service en gemak.

Ja, ook de ‘slecht nieuws’ brieven.

Van goede brieven wordt je respons groter. Omdat je meer kunt meten, kom je ook meer te weten.

Als je het schrijven van een brief goed aanpakt, krijg je de lezer altijd mee. Ook bij slecht nieuws.

Hoe ik dat doe? Vraag maar.