Hoe jij kunt profiteren van onweerstaanbare copywriting

Copywriting is voor een tekstschrijver wat Ajax is voor een voetballer: een soort droombaan. Werk dat je het liefst élke dag wil doen.

Niet omdat het goed betaalt. Dat is natuurlijk nice. Maar vooral omdat je wéét dat jouw inspanning zoveel impact heeft.

Alles wat je aanraakt, kan het verschil maken. Elk detail. Soms gaat het om enorme bedragen.

Ik leg het meteen op tafel: tekstschrijvers zijn net mensen. Die willen ook impact, net als jij.

Wat een tekstschrijver wil, is echter niet belangrijk. Die werkt voor jou. Niet andersom.

Hoeveel impact wil je hebben?

Je hoort het wel eens. Een foto zegt ‘meer dan duizend woorden’.

Ook al houd ik enorm van fotografie, toch vind ik dat gek.

Welke tekstschrijver gebruikt er nu duizend woorden?

Niemand. Helemaal niet nodig.

Oké, het schrijven van long copy is een lost art. Maar dat is meer iets voor vakidioten.

Hier, een spoedcursus copywriting

Anders is het zonde van jouw tijd. Laat het me uitleggen.

Het begint met een goed idee, een goed verhaal of een goed product. Of beter nog: alledrie tegelijk.

Stel: je verkoopt de lekkerste sperziebonen van de wereld.

Je herkent de copywriter aan zijn (m/v) manier van werken. Kijkt overal doorheen. Luistert naar jouw verhaal. Kijkt naar je sperzies. Naar je bedrijf, naar je markt. Naar je locatie, je huidige klanten. Alles. Elk detail kan van belang zijn.

Je test een paar invalshoeken. De angst van een chef-kok, dat hij in zijn favoriete gerecht jouw sperziebonen zou moeten missen. Nee! Of we zorgen dat iedereen hartstochtelijk gaat verlangen naar datgene wat geen enkele andere sperzieboon ter wereld heeft.

Een copywriter schrijft vanuit jouw hart, vanuit jouw essentie, rechtstreeks naar het hart van de klant.

Als het idee niet goed is, of je neemt teveel omwegen, of er is geen connectie: zonde van je tijd.

Keertje brainstormen?